Olmis di Diu - A. Beline

Zacheo e l’arbul

01 di Zenâr 2004

La figure simpatiche, ancje se un pêl carogne, di Zacheo, “sorestant dai publicans e siôr”, mi compagne di une vite. O vevi ancjemò il snacai che il plevan Simeon nus contave di chest om, piçul di stature ma grant di baronade, che, dopo di vê imbroiât ducj, al à rivât a imbroiâ ancje il Signôr siguransi la salvece. Mi soi intivât plui voltis a lei e a tornâ a lei il toc cuant che o tradusevi la peraule di Diu tal calôr de lenghe di nestre mari.
Adiriture o ai vude la combinazion di lâ a viodi ancje il so paîs, Gjeric, là che a mostrin orepresint il sicomôr che si jere rimpinât par viodi il Signôr parcè che al jere masse piçul. Epûr mi jeri fermât al particolâr tragjicomic de stature, cence dâi al fat il valôr di simbul e di parabule.
O ai capît alc dome chê altre dì, ai 3 di jugn, cuant che mi soi cjatât cun pre Tunin e i miei paisans a ricuardâ i dîs agns de ricostruzion de glesie di sant Antoni abât, a Vençon, une perle incastonade te colane des mês monts, a 850 m. di altece.
Biel che o cjantavi il vanzeli di Luche (19,1-10), o ai vude come une folgorazion. Zacheo nol podeve viodi il Signôr no parcè che al jere cracul, ma parcè che al jere om. Nissun om, di nissun timp, nol è avonde alt par viodi il Signôr. No si trate duncje di une piçulece fisiche ma ontologjiche, esistenziâl. Ancje se al fos stât alt come san Cristoful, nol varès podût instès viodi cui siei vôi mortâi ni Diu ni il Fî di Diu. Lu veve dit par altri Diu a Mosè te rivelazion dal Sinai: “L’om nol pò viodimi me e restâ in vite” (Es 33,20).
Però nissun nol pò condanâ la creature se, par viodi il Signôr, par sclarî il misteri de vite, par cirî la reson ultime de esistence e la justificazion dal so scombati e tribulâ, si rimpine sù par un arbul, magari sul prin che e cjate. Al pò jessi l’arbul de sience o de filosofie o de psicologjie o de tecnologjie o de midisine o dal podê o de robe o un cualunche arbul che ti dedi almancul la impression di jessiti distacât dai berdeis e di jessi plui fuart e plui dongje de soluzion.
Pecjât che l’arbul, simbul de razionalitât e des potenzialitâts umanis, al pò lâ ben dome par viodi miôr lis robis di chest mont, te lôr complessitât e te lôr globalitât. Se si monte sul arbul par disvelâ il misteri si à sielzude la strade sbalgjade. Nissun arbul, nissune scjale, nissune mont, nissune altece no je vonde alte par rivâ a cucâ pe puarte dal Signôr.
Alore Diu al à dûl di nô e nus invide a fâ la strade contrarie, a dismontâ jù svelts di une altece inadeguade, a fâsi piçui e a vierzi la puarte ospitantlu in cjase nestre.
Par viodi il Signôr, l’om nol à di alçâsi ma di sbassâsi, rinunciant a ogni forme di furbetât e di tristerie e liberant il cûr di dut ce che lu ten ingombrât.
Cuant che l’anime, midiant de gracie e dal pentiment, si sarà disfate di ogni robe cuistade malamentri e si sarà liberade di dut ce che e à rapinât e dissipât a nivel religjôs, culturâl, morâl, ambientâl e uman, e tornarà a cuistâ la armonie cun Diu, cui fradis e cul mont. E tornarà frute. No infantîl o stupide, ma libare e semplice. Alore lui si sentarà a la nestre taule e la cjasute dal nestri cûr e deventarà glesie, la prime glesie, che e dà valôr e legjitimazion a ogni glesie di clap, di chê dal borc fintremai a la catedrâl e a la inmense basiliche cjamade di storie e di art.