Olmis di Diu - A. Beline

L’”eresie” di Martini

24 di Març 2007

Il gard. Carlo Maria Martini al è nassût a Torin ai 15 di fevrâr dal 1927 e al è stât vescul di Milan dal 1980 al 2002. Om di profonde culture, sore dut bibliche, al jere fra i “papabii” a la nomine di gjenerâl de Companie di Gjesù cuant che il pape Zuan Pauli II lu à metût su la sente di sant’Ambrôs, la plui grande d’Italie e une des plui prestigjosis. I 22 agns dal so episcopât lu àn fat cognossi tal mont de glesie e ancje de culture laiche come une des vôs plui scoltadis. No dome pe profonditât di ce che al diseve, ma pe modernitât des cuistions e pal tai “laic” che al rivave a dâ a la sô peraule dite e scrite, cence tradî la precision e la fedeltât. Di cuant che si è ritirât, par resons di etât e ancje di salût, al vîf a Gjerusalem. Tai siei otant’agns, la diocesi di Milan e à volût lâ a incuintrâ e a onorâ il so pastôr te tiere dal Signôr e lui ur à regalade une splendide omelie, là che nol à mancjât, come ch’a è il so stî1, di jentrâ ancje te problematiche plui atuâl, ma simpri cuntun so fevelâ sapienziâl, positîf, propositîf, di simpatie e di comprension.
Tal intervent fat a Betlem, Martini al à invidade la glesie a scoltâ la int. “Che nus sedi dât, come glesie taliane, di dî ce che la int e capìs: no un comant dal alt che si scuen acetâlu parcè che al è li, al ven ordenât, ma come un alc ch’al à une reson, un sens, ch’al dîs alc a cualchidun. Bisugne fâsi capî scoltant prin di dut la int, lis lôr necessitâts, problemis, soferencis, lassant che a rivochin tal cûr e po in ce che o disìn, di mût che lis nestris peraulis no colin come dal alt, di une teorie, ma a sedin cjapadis sù di ce che la int e sint e e vîf, la veretât de esperience, e a puartin la lûs dal vanzeli”. Al à invidât lis comunitâts cristiansis a no lamentâsi di un continuo, restant presoniriis di cheste lamentositât, ma a cjalâ ancje lis robis bielis, “parcè che la vuestre fede, tun mont secolarizât, e je za un meracul , un don di Diu”.
Lis peraulis cussì misuradis, umanis, paternis e pastorâls di Martini no podevin no dismovi un gjespâr a drete e a çampe. Lu àn doprât i paladins des gnovis formis di convivence, come ch’al ves benedît lis copiis di fat. Lu àn tacât i paladins de ortodossie, fevelant di peraulis imprudentis e di intervent inoportun, sore dut in chest moment di mobilitazion. La plui ridicule e je stade la definizion di Martini come dal antagonist di Benedet XVI.
In realtât, il pastôr biblist nol à dineade nissune dutrine e nol à invoât a nissune disubidience. Al à dome cjaladis lis robis tun’altre prospietive. Nol è partît, come simpri, dal iperurani des veretâts eternis, claris, inmutabilis, ma de problematicitât e de complessitât dal om e dal vivi di vuê. Nol à dit che la veretât no va difindude e proponude, ma al à batût di plui sul fat che al va difindût l’om, valôr primarûl rispiet a la leç. E chi lu à judât une vore la sô liende personâl, oltri che la sô inteligjence e e il so temperament. Vivint a Gjerusalem, al à palpât di persone che la veretât e à plui musis e che si à di vivi tune pluralitât di ideis ancje religjosis ma te unitât de caritât. Jessint om di bibie, al à capît che te storie dal popul ebraic, e di ducj i popui, al sta di dut e che la bibie no met in lûs la santitât e la fedeltât dal om, ma la santitât e la fedeltât di Diu al di là di ogni situazion e colpe. La teologjie nus mostre un mont perfet tes sôs regulis; la bibie nus mostre un mont salvadi e salvât. La veretât e je un don di Diu, ma la caritât e je inmò plui grande. Martini nol è eretic, parcè che l’amôr nol sbalgje mai.