Il misteri de glesie di Aquilee

09 di Dicembar 2006

DE CUNVIGNE INMANEADE DAL GRUP DI GLESIE FURLANE
UNE PROPUESTE DI LETURE GNOVE PAR CAPÎ MIÔR CEMÛT
CHE IL CRISTIANISIM SI È SLARGJÂT TES TIERIS DI AQUILEE

Pai cristians dal Friûl, al à dit bons. Schiff, la glesie
mari di Aquilee e reste un pont di riferiment
unic e insostituibil te pastorâl diocesane

LA CUNVIGNE di studi su Aquilee dade dongje dal grup di Glesie Furlane e tignude a Udin sabide ai 2 di Dicembar te sale Pauli Diacun e à lassât intai partecipants il gust di tornâsi a cjatâ. A son chei incuintris che ti sticin il gust de tô storie, ti madurin, ti dan dignitât umane e cristiane. L’incuintri su «Metodo e fonti per la ricostruzione della propagazione del Cristianesimo ad Aquileia» al à inmaneât une leture gnove de archeologjie, de iconografie e de agjografie de Basiliche par capî miôr cemût che il cristianisim si è slargjât tes tieris di Aquilee. Si à començât cul salût dal dean di Glesie Furlane, Zuan Pieri Biasatti, che al à presentât spirt e iniziativis dal grup. Bons. Igino Schiff, vicjari pe pastorâl de Arcidiocesi di Udin, al à puartât il salût dal Arcivescul, bons. Pietro Brollo, e al à laudade l’azion di Glesie Furlane. Pai cristians dal Friûl, al à continuât bons. Schiff, la glesie mari di Aquilee e reste une risultive e un pont di riferiment unics e insostituibii te pastorâl diocesane e tal mont globalizât di vuê. Al à daspò puartât il so salût Arnaldo Becci, dean de Fondazion «Società per la conservazione della Basilica di Aquileia ». Prime di dâ la peraule ai relatôrs il pinsîr al è lât aes personis che nô vuê o gjoldìn dai lôr studis: in mût particolâr pre Bepo Marchet, bons. Guglielmo Biasutti, pre Checo Placerean, pre Gilberto Pressacco e pre Vigji Marcuç, za plevan di Aquilee. Lis relazions de cunvigne a son stadis une vore interessantis. Remo Cacitti, de Universitât dai studis di Milan, al à fat un excursus li che partint des origjinis dal cristianisim al à metût in lûs i grancj oms che a àn dade une interpretazion storiche ai aveniments de Glesie di Aquilee dal inizi fin in zornade di vuê. Aurora Cagnana, de Sorintendence archeologjiche di Gjenue e che e à lavorât par agns in Friûl, nus à presentade une cerce di ce che i sgjâfs, un muret, i claps a tramandin dai
prins insediaments dal cristianisim: tesaurs sparniçâts des monts fint al mâr e che la nestre tiere ancjemò tancj indi plate e e custodìs. Intant al è rivât misdì: un moment di soste, un ghiringhel insieme, e po la seconde part de cunvigne. Gabriele Pelizzari, de Universitât dai studis di Milan, un zovin che di agns in ca al scrutine l’aule sud de glesie di Aquilee, nus à presentade midiant diapositivis la Sale teodoriane e nus à dade une olme di une sô prossime publicazion sul mosaic de Basiliche. Alessio Persic de Universitât catoliche di Milan al à cjacarât dai martars aquileiês, de «rusticitas » e di Aquilee pont di riferiment dal monachisim in Ocident. E steve rivant aromai la gnot e si sin saludâts. Tornant cjase tancj pinsîrs mi balinavin in cûr: o riviodevi i grancj oms de Glesie di Aquilee e cussì, intant che l’An liturgjic si sfantave tal scûr (tal doman e jere la prime domenie di Avent), la glesie mari cuasi e riviveve no viele e lontane, ma creature gnove, frescje, biele, che e plâs e che inamore in zornade di vuê. Aquilee e continue a restâ segnâl pes grandis domandis che a compagnin la nestre religjon: il misteri dal Profete di Nazaret, l’identitât de proprie glesie, il valôr des piçulis comunitâts, l’evangjelizazion… Tes croseris dal mont di vuê, jê nus da la direzion, nus segne la strade di fâ. Un grazie ai relatôrs e a chei che a àn organizade la cunvigne. In chest incuintri forsit o vin fate ancje nô l’esperience dai «rustics» di mil e sietcent agns fa. Lôr, partîts de campagne a jentravin te Aule teodoriane e a restavin cence flât in tant sflandôr. Jessûts, dopo di vê contemplâts tal mosaic dal paviment i misteris cristians, a tornavin cjase cun alc di grant in cûr. Cussì al è stât e al reste ancje par nô. No sai se lant vuê te glesie di Aquilee o prearès o no, parcè che l’ambient, cemût che al è stât ridusût, no mi invide plui a preâ. Dut in chel lûc al cjacare di art e di storie ma jentrant no mi cjati plui tal misteri, no ai plui un puest dulà inzenoglâmi a contemplâ. Par chest cumò, cjalant a la cunvigne, o preferìs pensâ a Rufin, Jeroni, Valerian, Atanasi e in chest svicinâsi dal Nadâl a Cromazi che nus dîs ancje vuê: «Crist al à cjapât sù di noaltris ce che al è nestri, par podênus regalâ ce che lui al è».

Toni Zuanele

I sessante agns de Patrie

24 di Novembar 2006

Articul gjavât fûr dal: IL FRIULI an XII – numar 44 – 24/11/2006

La Patrie dal Friûl, il mensîl dut par furlan nassût tal 1946, al à fat fieste pai siei prins 60 agns. Il 2006 al è stât un an impuartant e par viodi di fâ un belanç di cheste lungje ativitât o vin stât a fevelâ cun pre Toni Beline, diretôr de riviste.

– Pre Toni, che nus conti alc di se.
“O soi nassût a Vençon ai 11 di Fevrâr dal 1941 e o soi deventât predi dal 1965. O ai tacade la mê cariere (a cessecûl) a Codroip, considerât in chei agns un puest di sigûr avignî. Po o soi lât a sierâmi insom des monts, a Sant Martin di Rualp e Val, in comun di Darte, e li o ai vude come une seconde nassite culturâl e spirtuâl, parcè che o ai tacât a volêi ben e a spindi la mê vite pal popul e pe glesie furlane. Par custions di salût, dopo 14 agns mi soi sbassât a Visepente, là che o lavori di 24 agns. O fâs prin di dut il predi, ma o scrîf libris, o partecipi a la vite culturâl dal Friûl. O speri di jessi ricuardât pe traduzion de Bibie par furlan”.

– Pre Toni, 60 agns par une persone a son za un travuart che le puarte viers la pension, ma par un mieç di informazion, soredut in lenghe, a son un sucès no di pôc. Ce significhial chest par lui?
“Il paragon cuntune persone fisiche al ten e nol ten. La persone fisiche e à un so timp plui o mancul lunc ma limitât, biel che un sfuei al à di compagnâ il timp di une comunitât, che no devente mai viele, ma si modifiche saldo. Par chel si pues dî che ancje pal gjornâl i agns a passin, ma si è simpri come a la prime dì. Il sucès nol è tant te durade, ma tal interpretâ cun fedeltât e libertât il moment che tu vivis. Un gjornalist seri nol varès di contentâsi di fâ di nodâr o di cronist, ma al varès di fâ di profete, anticipant i timps e judant a lâ de bande juste. Il sucès po nol sta tal vê ducj de tô bande, ma di jessi tu de bande de libertât, paiant il presit che al covente”.

– Ricuardìn i trê personâçs che a àn fondade tal 1946 la Patrie dal Friûl…
“Pre Bepo Marchet e Feliç Marchi a son dôs grandis personalitâts, che si completin in maniere positive e armoniche. Marchet al à une preparazion culturâl di prin ordin e un penâl, soredut te part polemiche, che nol à confronts. Marchi al è l’anarchic che al cjale la realtât di là e fûr dal sisteme e soredut al à intuizions origjinâls e grant fiât. Lui al da la idee o la cuintriidee e pre Bepo le documente cui fats de storie e le vivifiche cu la sô passion e passionalitât. Marchi, cence Marchet, nol varès podût esternâ lis sôs ideis autonomistichis e Marchet, cence Marchi, nol varès vude dute chê sgrimie. Marie Del Fabbro, femine di Marchi, e faseve la sô part cirint di pasâ i doi leons e metint chel fregul di feminilitât, di umanitât e di sintiment che al coventave par no colâ tal ecès”.

– La Patrie dal Friûl e à compagnât la seconde metât dal “Secul curt” dal Friûl: cuâl isal stât il moment plui esaltant di chescj 60 agns?
“Di sigûr tai prins agns, dal 1946 al 1950. Il Friûl al jere par tiere e si veve une dibisugne tremende di sperance, di stimul, di spirt. La autonomie e jere la strade plui induvinade e la int le sintive come il moment providenziâl pal riscat di une tiere eternementri sotane. Al varès podût deventâ, cun plui serietât e inteligjence di chel talian, il nestri resuriment”.

– E invezit lis dificoltâts plui significativis?
“Di ordin nazionâl e internazionâl. La nestre tiere (no ancjemò regjon) e jere a cunfin cul mont comunist, cu la “cente di fier”, che nus incjantonave. Tocjave jessi talianons e catolicons, che al è juste il contrari de autonomie. Po a àn cjapât pît i partîts, soredut la Democrazie cristiane e il partît comunist che, par resons contrariis, a jerin insensibii e contraris a ogni discors di lenghe, culture, autonomie furlane. E il Friûl nol contave nuie a confront cun Triest, la citât martare di salvâle a ogni cost”.

– Chestis dificoltâts sono stadis superadis? Cemût staie la Patrie dal Friûl vuê?
“Se o sin ancjemò a contâse al vûl dî che no son stadis superadis. A dî la veretât il concet di autonomie nol sarà mai superât, parcè che al è un concet dinamic, no static. La Patrie e sta vonde ben ma e à di stâ miôr parcè che il lavôr al è tant”.

– E il mont de informazion?
“Nol è interessât a la cuistion parcè che nol è interessât il paron. O intint soredut il paron politic, tant a nivel centralistic che di periferie”.

– Ce vuelial dî fâ informazion in lenghe minoritarie (che però in Friûl, minoritarie no je) intun mont che al fevele parsore i confins midiant dai mieçs di comunicazion modernis come internet e vie indevant?
“Al vûl dî fedeltât a la idee di fonde e grande libertât e creativitât tal doprâ lis possibilitâts tecnologjichis di vuê. O vin di promovi la idee di un Friûl che nol cîr di salvâsi a ducj i coscj de modernitât, ma che al sa frontâ e confrontâsi ancje cu la globalitât. Tignìn a ments che la globalitât cence il localisim e je une scjatule vueide. Cussì come l’inglês cence lis lenghis e lis culturis locâls”.

– Dopo chescj prins 60 agns, ce prospetivis pal avignî de Patrie?
“Mi sint di dî che il discors de autonomie, de autocussience dai furlans nol è finît. Al à ancjemò di scomençâ. No sin duncje a la fin di une stagjon culturâl, ma al inizi. Nus sta a nô interpretâ e madressi cheste dibisugne magari subcussient di identitât, cirint di vierzi stradis gnovis, plui che salvâ robis validis, ma passadis”.

– E ce si spietial pal Friûl tal 2007?
“O spieti che e cjapi pît la Assemblee des Pronviciis Furlanis e che la regjon e vedi la onestât e il coragjo di dânus un statût che al ricognòs la divierse condizion e vocazion dal Friûl e di Triest e nol sacrifichi simpri une regjon par une citât, ancje se metropolitane. Ma chest nus sta soredut a nô furlans, che no vin plui nissun alibi”.

Christian Romanini

METODO E FONTI PER LA RICOSTRUZIONE DELLA PROPAGAZIONE DEL CRISTIANESIMO AD AQUILEIA

20 di Novembar 2006

In acuardi cul Ufici scule diocesan e cu l’Arcidiocesi di Udin

In colaborazion cun:

Fondazion “Società per la conservazione della Basilica di Aquileia” di Aquilee

La Vita Cattolica di Udin

Voce Isontina di Gurize

Radio Spazio 103 di Udin

Une leture gnove de archeologjie, de iconografie e de agjografie de Basiliche par capî miôr cemût che il Cristianesim si è slargjât tes tieris di Aquilee

Sabide ai 2 di Dicembar des 10,00 di matine fintremai a lis 4 e mieze dopo di misdì a Udin te Sale Pauli Diacun in vie Trep, 5 – cun parchegjo

A puartin i salûts

bons. Igino Schiff, vicjari pe pastorâl de Arcidiocesi di Udin

Arnaldo Becci, dean de Fondazion “Società per la conservazione della Basilica di Aquileia”

Intervents:

Remo Cacitti, de Universitât dai Studis di Milan, al fasarà l’introduzion gjenerâl

Aurora Cagnana, de Sorintendence archeologjiche di Gjenue, e presentarà lis risultivis archeologjichis

Gabriele Pelizzari, de Universitât dai Studis di Milan, al relazionarà su aspiets inedits des risultivis iconografichis

Alessio Persic, de Universitât Catoliche di Milan, al tratarà des risultivis agjografichis

Coordenadôr:

pre Tonin Cappellari, plevan di Ruvigne

Ai insegnats di religjon ur vignarà consegnât un atestât di partecipazion

Stant il numar sierât dai partecipants, si domande la conferme

Tel. 0432/904572 – 0432/956010 – 0432/414514

e-mail: info@glesiefurlane.org

www.glesiefurlane.org
  

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