Olmis di Diu - A. Beline

Lis “armis” dal predi

01 di Zenâr 2004

Dopo lis promessis di bons. Qualizza di trasparence sui “pecjâts” dai predis, o soi restât di no cjatâ sul setemanâl diocesan une rie suntun fat sunsurôs che lu à savût dut il Friûl e che la int lu ten aments plui des predicjis.
O stoi fevelant de sorprese dai muradôrs che, lavorant tun apartament lassât di don Ascanio De Luca, fra i fondatôrs e i protagoniscj de resistence osovane, a an cjatât un arsenâl funzionant di armis e munizions. Si trate duncje di robe di mieç secul indaûr, tignude cont e metude vie. Parcè? Par difindisi o difindinus di cui?
Aromai dome lis animis plui candidis a puedin spietâsi che, tai segrets des cjasis dai predis, a saltin fûr dome breviaris o libris di devozion. Che par altri nol covente platâju. O vin di rassegnâsi che i predis a an intîr il pês de umanitât. E duncje si pò intivâsi in librets di bancje, trafics o magari gjornalats e robe che no va.
Ma lis armis a son la robe che propit no si varès di cjatâ. In nissune cjase e in chê di un predi mancul ancjemò. Parcè che sclope e cjaliç no si cumbinin par nuie e il predi al à dutis altris armis a sô disposizion, come il vanzeli, i sacraments e la gracie, par combati il nemì. Che nol è il stes dal stât o dai partîts o des realtâts di chest mont. Nol è nancje une persone o une categorie concrete, ma il mâl e il princip dal scûr.
No feveli di cheste brute storie par judicâ o condanâ la memorie dal predi partigjan. No condani nissun, che a’nd ai avonde dai miei pecjâts. O feveli parcè che si trate di un predi e tal mâl nissun vuadagne e la puce e infete ducj. Ancje se la cuistion mi à interessât par altris resons.
Il probleme dal rapuart fra glesie e vuere, fra predis e esercit, fra teologjie e politiche al jere sclopât dal 1990, cu la “Gladio” e la “O”. In chê ocasion o vevi invidât a un sclariment fra la fedeltât a la glesie e la fedeltât a la patrie, fra glesie e partît, fra glesie e minorancis furlane e slovene, penalizadis in maniere intolerabil cu la scuse dal anticomunisim, une ombrene che e taponave dut.
Certs predis a an volût pensâ a une voe di proces public e ancje il vescul, cun buine intenzion ma cuntune sielte sbalgjade, al à distrigade la cuistion cuntune difese aprioristiche de onorabilitât dai siei predis. Ma la cuistion e je restade interie. Di sclarîle une volte par simpri.
O torni a domandâ cun umiltât e cun fuarce che i protagoniscj di chê stagjon tremende a fasin la lôr testemoneance di credits e di eventuâi debits. Che la glesie furlane e fasi un bon esam di cussience sui siei rapuarts cui partîts e sui dams di un anticomunisim esasperât e stupit, che nus à slontanade la puare int e nus à impeolâts in pastiei e compromès che e sarà lungje di purgâju.
Cui risultâts che o vin sot i vôi, al ven di domandâsi, come don Milani, se forsit no nus varès zovât di plui la persecuzion e la puaretât impen des armis dal podê che no puedin jessi lis armis de glesie. E che si volti pagjine tal rapuart fra glesie e minorancis. Ce che nol à stât fat si pò simpri fâlu. L’ocasion e je pronte: i vincj agns de semblee dai predis. Il puest ancje: il domo di Vençon, là che al è stât copât il gno plevan e santul di batisim bons. Faustin Lucardi. Lui e tancj altris predis a an fate la vuere murint disarmâts come agnei sacrificâi. E il lôr non al è segnât tal libri de Vite e tal cûr de int.